Saudi-Arabia sanoo karkottavansa Libanonin suurlähettilään ja pysäyttävän Libanonin tuonnin

BEIRUT – Saudi-Arabia sanoi perjantaina antaneensa Libanonin suurlähettiläälle 48 tuntia aikaa lähteä ja keskeyttävän tuonnin Libanonista sen jälkeen, kun Beirutin huippuvirkamies ilmaisi myötätuntonsa Jemenin Houthi-kapinallisille, mikä aiheutti raivoa valtakunnassa.
Ilmoituksessa, jossa sanottiin myös, että Saudi-Arabian suurlähettiläs kutsutaan Beirutista “keskusteluihin”, viitattiin tiedotusministeri George Kordahin kommentteihin.
Tiistaina julkaistussa ja Al Jazeerassa lähetetyssä haastattelussa Kordahilta kysyttiin hänen mielipidettään Kampanjasta, jota houthit – Iranin liittolainen kapinallisryhmä, joka taistelee Jemenin hallituksen joukkoja vastaan Saudi-Arabian johtaman sotilaskoalition tukemana, ovat toteutuneet.
“Se on itsepuolustusta. … Pahoinpitelevätkö he ketään?” Kordahi sanoi elokuussa nauhoitetussa haastattelussa vähän ennen kuin hänestä tuli tiedotusministeri. Kun isäntä mainitsi lennokki-iskut Saudi-Arabiaan, Kordahi vastasi: “Mutta sinun on myös tarkasteltava heille aiheutuneita vahinkoja kansana. Heitä pommitetaan kodeissaan, taloissaan, kylissään, aukioillaan, hautajaisissaan.”
Sekä Saudi-Arabia että kapinalliset ovat kohdanneet kansainvälistä kritiikkiä Jemenin ihmisoikeusjulmuuksista.
Saudi-Arabia antoi keskiviikkona lausunnon, jossa se torjui jyrkästi Kordahin kommentit ja kutsui Libanonin suurlähettilään toimittamaan virallisen protestikirjeen. Bahrain, Kuwait ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat seurasivat perässä.
Perjantai-iltana julkaistu ulkoministeriön lausunto, jossa Kordahin kommentit mainittiin uusien rangaistustoimien pääsyyksi, kuvastaa Saudi-Arabian ja Libanonin hallitusten välisten jännitteiden kärjistymistä entisestään. Saudi-Arabian tiedotusvälineet kertoivat aiemmin viikolla, vain päivä Kordahin haastattelun jälkeen, että saudimediajätti MBC Group lopettaa toimintansa Libanonissa.
Libanonin suhde Saudi-Arabiaan on ollut vapaassa laskussa jo vuosia, erityisesti sen jälkeen, kun kuningaskunta pidätti pääministeri Saad Haririn vuonna 2017 vieraillessaan Saudi-Arabian pääkaupungissa Riadissa ja sai hänet ilmoittamaan eroavansa.
Saudi-Arabia on ollut merkittävä investointien lähde Libanonissa, ja kuningaskunnassa työskentelevät libanonilaiset tarjoavat ratkaisevia rahalähetyksiä perheille kotimaassa. Saudi-Arabian viranomaiset ovat kuitenkin olleet tyrmistyneitä, kun Iranin kanssa liittoutunut militantti Hizbollah-ryhmä on vakiinnuttanut asemansa Libanonin vaikutusvaltaisimmaksi poliittiseksi ja sotilaalliseksi voimaksi.
Viime vuoden aikana Saudi-Arabia on myös paljastanut kymmenien miljoonien amfetamiinipillereiden salakuljetuksen, joka tunnetaan nimellä Captagon, joka on usein piilotettu Libanonin hedelmälähetteihin, kuten granaattiomenaan. Toukokuussa Saudi-Arabia kielsi kaikki libanonilaiset hedelmät ja vihannekset ja antoi iskun maanviljelijöille, jotka luottavat vientiin maahan. Vienti aloitettiin myöhemmin uudelleen sen jälkeen, kun Libanonin viranomaiset lupasivat tehdä enemmän salakuljetuksen torjumiseksi.
Libanonin uusi pääministeri Najib Mikati on luvannut yrittää varmistaa Arabilahden rahoituksen Libanonin pelastamiseksi talouskriisiltään, mutta Saudi-Arabia on johdonmukaisesti kieltäytynyt lähettämästä apua vedoten Hizbollahin valvontaan hallitusta kohtaan.
Saudi-Arabian ulkoministeriö syytti perjantaina antamassaan lausunnossa jälleen Libanonia siitä, ettei se ole pysäyttänyt huumeiden salakuljetusta, ja mainitsi “Hizbollahin hallinnan” Libanonin valtion tekemissä päätöksissä.
Saudi-Arabia on viime vuoden aikana ponnistanut yhdessä siirtääkseen Saudi-Arabian valtion tukemat mediaoperaatiot kotiin, kun kruununprinssi Mohammed bin Salman pyrkii vakiinnuttamaan maansa alueelliseksi yrityskeskittymäksi. Mutta äkillisen ilmoituksen ajoitus MBC Groupin toimintojen siirtämiseksi Libanoniin tuli vastauksena libanonilaisen tiedotusministerin Kordahin tiistaina julkaisemaan haastatteluun sisäpiiriläisen mukaan.
MBC Group on arabimaailman suurin yksityinen mediakonserni, ja se on tehokkaasti määrittänyt arabitelevision makuja yli kahden vuosikymmenen ajan. Sen kanavat ovat ilmaesityksiä arabialaisiksi nimitetyistä turkkilaisista saippuaoopperasta ja tekstitetyistä ulkomaisista elokuvista alueellisesti tuotettuihin peliesityksiin ja arabialaiseen draamaan. Siinä on jopa Farsi-kanava.
Sen perustajaa ja puheenjohtajaa Waleed al-Ibrahimia pidettiin Ritz-Carlton-hotellissa Riadissa yhdessä kolmen veljensä ja useiden satojen muiden liikemiesten ja prinssien kanssa vuonna 2017, kun kruununprinssi Mohammed vangitsi Saudi-Arabian huomattavat korruptionvastaisen pyyhkäisyn.
MBC ei ole ilmoittanut, kuinka paljon se käyttää libanonilaisiin operaatioihin tai kuinka monta työntekijää sillä on maassa. Beirutin toimisto on jo pitkään ollut merkittävä keskus, jossa kuvataan monia tunnettuja esityksiä Libanonin olemassa olevan elokuvainfrastruktuurin ja helposti saatavilla olevien lahjakkuuksien ansiosta.
Kordahi tuli kotitalouden nimeksi koko alueella MBC: n arabiversion isäntänä “Kuka haluaa olla miljonääri?” vuosina 2000-2010. Syyskuussa hän tuli uudelleen julkisuuteen Libanonin uudeksi tiedotusministeriksi. Arvostelijat löysivät nopeasti leikkeitä, jotka ylistivät Syyrian presidenttiä Bashar al-Assadia, Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia ja Hizbollahin johtajaa Hasan Nasrallahia.
Houthin tiedotusministeri Dhaifallah al-Shami suhtautui myönteisesti Kordahin kommentteihin ja kertoi Houthin hallitsemalle uutistoimistolle, että Kordahi kokee häirintää sananvapauden harjoittamisesta.
Viime viikkoina Houthit ovat hyötyneet merkittävästi taistelussa Maribista, öljyrikkaasta maakunnasta ja maan pohjoisosan viimeisestä hallituksen linnakkeesta. Hallituksen joukot ovat onnistuneet pidättelemään ryhmää Saudi-Arabian ilmatuen kanssa.
MBC:n työntekijät kuulivat jonkin aikaa huhuja, joiden mukaan yhtiö haluaisi siirtää Libanonin toimintojaan, mikä johtaisi libanonilaisten merkittävään taloudelliseen tappioon.
Libanonilainen MBC:n työntekijä, joka puhui nimettömyyden ehdolla kostotoimien pelossa, sanoi, ettei työntekijöille ole ilmoitusta, koska he saivat tietää päätöksestä uutismedian kautta.

Siobhán O’Grady Kairossa ja Ali Al-Mujahed Sanaassa Jemenissä osallistuivat tämän mietinnön laatimiseen.

Toimitti: Tuula Huovinen