Raimo Stenvall Oy

Kokoan tässä Tuusulalaisia yrittäjiä, joista ensimmäisenä esittelyssä on Raimo Stenvall. Mies ei juurikaan esittelyjä kaipaa, sillä Raimon ja hänen perheensähän tuntevat kaikki, tai ainakin lähes kaikki. Stenvall on oikea monitoimimies ja miksipä ei olisi, sillä uraahan hänellä on takana yli 60-vuotta. Stenvall on ennenkaikkea  kuljetusyrittäjä, mutta nykyisin hän on myös liikenneneuvos, sekä toimii perustamassaan yrityksessä hallituksen puheenjohtajana. Raimo Stenvall on syntynyt Helsingin kätilö-opistolla vuonna 1937, mutta muuten hän on alkuperäinen Tuusulalainen. Raimo Stenvall on käytännöllisesti katsottuna ollut koko ikänsä yrittäjä ja nimenomaan kuljetusyrittäjä, sillä jo hänen isänsä Väinö Stenvall oli aloittanut vuonna 1938 kuorma-autoilijana uransa 1931-mallisella AA-Ford-kuormurilla. Stenvall on ollut kiinnostunut autoilusta lapsesta saakka.

 

Kansakoulua Stenvall kävi ensin Helsingin Punavuoressa ja loppuvuodet Hyrylässä. Lapsuudestaan saakka Stenvall on ollut urheilumies, johon kuului kaikkea mahdollista urheilun saralta. Korkeus-ja kolmiloikka paikatkin tuli rakennettua serkkujen ja kaverien kanssa. Stenvall näki myös sota-aikaa. Eräs lapsuusmuisto Stenvallilla on jäänyt mieleen sota-ajasta. Kirjassaan “Kyytiä Suomelle” hän kuvaa tuota sodan aikaista muistoaan näin:  “Olimme sisaruksieni ja serkkujeni kanssa viettämässä mamman 70-vuotis päiviä Tuusulassa 6-7 helmikuuta vuonna 1944. Silloin oli kirkas ja kuutamoinen myöhäisilta ja neuvostoliittolaiset lentokoneet lensivät talomme ylitse pommittamaan Helsinkiä.Silloin ensimmäisenä hyökkäysiltana ja yönä Helsinkiä pommitti 785 konetta ja kolmena peräkkäisenä päivänä laskettiin Helsinkiä pommittaman yli 2100 vihollisen pommikonetta. Me 5-7-vuotiaat penskat katselimme kamarin ikkunasta ihmeissämme ilmatorjunnan ja pommien räiskettä. Muistan, kun Lauttasaaressa Myllykallion it-patterin alasampuma pommikone putosi palavana jonnekkin meidän lähimetsään. Meillä Hyrylässä ei sota tuonut pahoja ongelmia tullessaan”.Helsingin suurpommitukset:Helmikuussa vuonna 1944 Helsinkiä pommitettiin ankarasti kolmena yönä.

  • 1 yönä 785
  • 2 yönä 406
  • 3 yönä 929 lentokonetta.

Ihmisiä kuoli yhteensä 146 ja haavoittui 356. Tehokas ilmatorjunta ja ovela hämäys pelasti Helsingin. Vain 5 % pommeista putosi kaupunkiin.Stenvallin elämä on ollut kirjavaa ja henkisesti hyvin rikasta. Hänestä onkin ilmestynyt kirja ” Kyytiä Suomelle”  vuonna 2019, jonka tuotannosta on vastannut Kalevi Karusuo.Raimo ja Kirsti Stenvall ovat olleet aviossa vuodesta 1958. Raimo sanoo rakastuneensa vaimoonsa aikanaan isolla ärrällä, jonka esiintymisiä hän tapasi käydä kuuntelemassa letkulla, jossa Kirsti usein esiintyi Heikki Majanderin kokoonpanossa solistina.Vuosikymmeniä kestäneestä avioliitosta heille on syntynyt 5 tytärtä: Kristiina, Kati, Jaana, Susanna sekä Anne. Surulta eivät ole Stenvallitkaan voineet välttyä, kun Anne tytär kuoli 7-vuoden iässä aivokalvontulehdukseen. Kuljetusyrityksen Stenvallit ovat luoneet yhdessä. Vuodesta 1959 lähtien on auto toisensa perään lähtenyt Tuusulasta maailmalle.Stenvalleilla on selvä työnjako yrityksen pyörittämisessä. Isäntä itse huolehtii kalustosta, toiminnasta ja sen kehittämisestä. Emäntä puolestaan vastaa yrityksen paperistöistä. Stenvalleilla on pitkä liuta myös palkintoja elämäntyöstään. Kirsti Stenvall on saanut myös Herastuomarin arvonimen 30-vuotisesta lautakunnassa istumisesta. Stenvallien kuljetusfirmassa on luonnollisesti myös muutoksen tuulet puhaltaneet, kun tyttäret ovat ottaneet osaa kuljetusyrityksen pyörittämiseen. Ja pyörittämistähän kuljetusyrityksellä riittää, sillä kalustoa on liikkeellä n. 30 kpl kuorma-autoa sekä perävaunuja yli 70 kappaletta.

 

Lähde: 
R. Stenvall -“Kyytiä Suomelle kirja”
Kuvat:
Stenvallien arkisto